طراحی آشپزخانه و طراحی خانه

دسته بندی


محبوب ترین مقاله ها


کابینت روستیک
21 اسفند 1402

ممکن است قصد تعویض کابینت های آشپزخانه خود را داشته باشید، و به ...

طراحی آشپزخانه و طراحی خانه
15 اسفند 1402

طراحی آشپزخانه با یک سبک متفاوت و جدید،  یکی از جذاب ترین و ...

دانستنی های کابینت ممبران و وکیوم
15 اسفند 1402

آشپزخانه از مهم ترین بخش های خانه می باشد. نظم و زیبایی آشپزخانه ...

بهترین رنگ کابینت آشپزخانه
14 اسفند 1402

هنگامی که می خواهید برای آشپزخانه خود کابینت خریداری کنید، اولین موردی که ...

چگونگی اندازه گیری کابینت اشپزخانه
13 اسفند 1402

کابینت ها از اجزای مهم یک آشپزخانه می باشند، که یک روش شیک ...

معرفی جزیره و استفاده آن در اشپزخانه
13 اسفند 1402

آشپزخانه از مهم ترین بخش های فضای خانه می باشد که زمان زیادی ...

برچسب ها


طراحی آشپزخانه و طراحی خانه

طراحی آشپزخانه و طراحی خانه

  • طراحی آشپزخانه با یک سبک متفاوت و جدید،  یکی از جذاب ترین و مهم ترین کار ها در طراحی خانه می باشد. این بخش برای خانم های خانه اهمیت بالایی دارد. چرا که؛ بیشترین زمان را در بین افراد خانواده خانم خانه، در آشپزخانه سپری می کند. به همین دلیل برای آشپزخانه سنگ تمام می گذارند و نهایت دقت و سلیقه را در آن خرج می کنند و گاها ممکن است به همین علت وقت گیر و گران تمام شود.

آیا می توان آشپزخانه را متفاوت از دیگر بخش های خانه طراحی کرد؟

  • ممکن است به این مورد بیاندیشید که برای آشپزخانه خود سبکی متفاوت از دیگر بخش های خانه در نظر بگیرید. در این مورد باید بگوییم که اگر فضای خانه شما کوچک است. همچنین بخش های مختلف خانه به یکدیگر دید دارند. بهتر است، سبک یکی باشد. چراکه اگر سبک خانه یکی باشد در محیط آرامش برقرار است. اما اگر خانه شما بزرگ است. می توانید سبک های مختلفی را برای بخش های خانه به کار ببرید. حتی در برخی موارد پیش می آید که در محیط پذیرایی بخشی را کلاسیک یا سنتی و بخشی را مدرن طراحی می کنند.

اصول طراحی آشپزخانه چیست؟

  • ابتدا باید زمانی را به خود اختصاص دهید، تا بدانید خواسته شما و موارد لازم برای آشپزخانه شما چیست؟ باید یک استایل مناسب و یک طراح مناسب پیدا کنید، و روی طرح توافق کنید. در قدم اول باید سبک غالب و کلی آشپزخانه خود را مشخص کنید. برای این کار کافیست به آشپزخانه ای که دارید نگاه کنید، و مواردی که دوست داشتید در آن باشد، و مواردی که دوست ندارید را یادداشت کنید. تا به آشپزخانه جدید بیافزایید، یا اینکه آن را در آشپزخانه جدید لحاظ نکنید.

اصول طراحی آشپزخانه چیست؟

  • اگر بخواهید یک آشپزخانه شیک و اصولی داشته باشید، و همچنین کاربردی باشد. باید اصول و قواعد استاندارد را برای بخش های مختلف در نظر بگیرید. اگر اصول و قواعد یک آشپزخانه را رعایت کنید، از خروجی آشپزخانه خود خرسند خواهید بود. از طرفی دیگر می دانید که با توجه به مصالح و قیمت بالای اجناس باید هزینه ی بالایی را برای داشتن یک آشپزخانه شیک و زیبا پرداخت کنید. پس بهتر است قبل از شروع به کار، در مورد بخش های مختلف آشپزخانه تصمیمات لازم و یک طراحی اصولی داشته باشیم.
  • موقعیت مثلثی  اجزای آشپزخانه
  • وقتی صحبت از اصول طراحی آشپزخانه می شود. منظورمان طراحی نقشه و پلان آشپزخانه و تعیین کردن موقعیت مثلثی اجزای آشپزخانه، تاسیسات، اصول انتخاب مصالح و داشتن طراحی سه بعدی آشپزخانه می باشد، که این موارد کمک می کنند تا انتخاب درست تری داشته باشید.

استاندارد یک آشپزخانه از مهم ترین اصول طراحی آشپزخانه

  • رعایت ابعاد استاندارد نقشه و پلان یک آشپزخانه از اصل های مهم می باشد. وقتی می گوییم: ابعاد استاندارد، حداقل ارتفاع آشپزخانه، طول و عرض و مساحت فضای آشپزخانه مد نظرمان است. ابعاد استاندارد یک آشپزخانه به کاربری آن نیز بستگی دارد. به عنوان مثال؛ممکن است بخواهیم از یک آشپزخانه به عنوان غذاخوری نیز استفاده کنیم.یا فقط برای پخت و پز استفاده کنیم، یا اینکه مطبخ یا همان آشپزخانه کثیف داشته باشیم یا خیر.
  • ابعاد استاندارد آشپزخانه
  • هنگام ساخت یک خانه باید توجه شود، اگر آشپزخانه فقط برای پخت و پز استفاده می شود حداقل مساحت آن: ۵.۵ متر مربع باشد تا علاوه بر بخشی که کمد و لوازم آشپزخانه اشغال کرده، ۲ متر ۷۵ سانت فضای خالی در آشپزخانه باقی بماند. اما اگر از یک آشپزخانه برای غذا خوردن نیز استفاده شود استاندارد مساحت ۷.۵ متر مربع باید باشد.بعد از مساحت موردی که در نقشه یک آشپزخانه مهم است، حداقل عرض آن است که ۱.۸ باشد. تا علاوه بر عرض کابینت ها ۹۰ سانت فضا مابین دو دیوار کابینت وجود داشته باشد. ارتفاع آشپزخانه در اصول طراحی آشپزخانه ۲ متر و ۴۰ سانت در نظر گرفته می شود.مورد بعدی که بر طراحی داخلی آشپزخانه تاثیر گذار است، پنجره نور گیر آشپزخانه می باشد. هر آشپزخانه حداقل باید یک عدد پنجره نور گیر داشته باشد. به طور کلی نسبت پنجره به مساحت سطح آشپزخانه باید ۱ به ۸ باشد. متاسفانه امروزه در خیلی از آشپزخانه ها این اصل رعایت نشده است.

منظور مثلث کار آشپزخانه چیست؟

  • مثلث کار آشپزخانه از اصول طراحی آشپزخانه می باشد. که بسیار به کاربردی بودن آشپزخانه کمک می کند. این مثلث، یک مثلث فرضی در آشپزخانه می باشد. در هر راس آن یکی از اجزای اصلی آشپزخانه که شامل اجاق گاز، یخچال و ظرفشویی قرار می گیرد.

مثلث کار آشپزخانه

  • اگر به رفتار خود در محیط آشپزخانه توجه کنیم، متوجه می شویم که دائما مابین این سه بخش اصلی، در گردش هستیم.پس؛ فاصله ی بین این سه وسیله، مثلث کار آشپزخانه را تشکیل می دهد.اما در بخشی مواقع فضای آشپزخانه این اجازه را به ما نمی دهد که مثلث کار داشته باشیم و مجبور می شویم در یک خط تنظیم کنیم. در این شرایط ما فاصله ی استانداردی که برای فاصله ی بین ظرفشویی، اجاق گاز و یخچال داریم را تا حد ممکن رعایت می کنیم.

حد استاندارد و فاصله اجزا

  • فاصله ی این وسیله ها به دلیل اینکه دائما توسط فرد پیموده می شود نباید طولانی تر از حد استاندارد شود. چراکه باعث خستگی بیشتر فرد می شود. پس نکته مهم دیگر، رعایت کردن فاصله حداکثر این سه بخش می باشد. فاصله ی اجزا معمولا بیشتر از ۲ متر . ۷۵ سانتی متر نباید باشد. این فاصله از مقابل یک وسیله تا مقایل وسیله ی دیگر می باشد.

محیط مثلث فرضی

  • اگر فاصله بین وسایل را باهم یک مثلث در نظر بگیریم، نباید محیط مثلث فرضی ما از ۸ متر بیشتر شود. بین این سه بخش اصلی نباید مانعی برای حرکت و جابه جایی افراد وجود داشته باشد. نکته ای که وجود دارد، این است که؛ هیچ عدد دقیق و یکسانی برای این فاصله در معماری نیست و هیچ اجباری برای رعایت کردن آن وجود ندارد.نکات گفته شده و فاصله ی منطقی بین اجزا را در نظرداشته باشید.

حداکثر فاصله و حداقل فاصله

  • همانطور که می گوییم حداکثر فاصله و حداکثر محیط، همانطور نیز حداقل فاصله نیز داریم. حداقل فاصله ی بین سه وسیله اجاق گاز، یخچال و ظرفشویی وجود دارد.این فاصله حدودا ۱ متر و ۲۰ سانتی متر می باشد. دلیل اهمیت حداقل فاصله بین این سه بخش، داشتن فضای کافی برای کار در اطراف هر یک از این وسیله هاست. این فاصله کمک می کند تا فضای کافی برای کار در اطراف لوازم اصلی آشپزخانه در اختیار داشته باشیم. دلیل دیگری که اهمیت این فاصله را بالا می برد پاشش آب از ظرفشویی، و پاشش و کثیفی ناشی از پخت و پز اطراف اجاق گاز می باشد.

مدل های طراحی آشپزخانه

  • برای طراحی یک آشپزخانه مدل های مختلفی وجود دارد. طراحی آن بستگی به متراژ، فضا، طول دیوار ها و تاسیسات داخل آشپزخانه دارد.آشپزخانه می تواند مدل های مختلفی داشته باشد. در هر طراحی محل قرار گیری پنجره و لوله کشی و محل کابینت ها تاثیر گذار هستند. به طور کلی با توجه به موارد گفته شده طراحی آشپزخانه به پنج مدل صورت می گیرد:
  1. طراحی آشپزخانه با مدل U: یکی از استاندارد ترین و اصولی ترین طراحی ها در بین طراحی های آشپزخانه مدل U می باشد. در این سبک باید سه دیوار آشپزخانه در دسترس باشد و بتوان از آن ها استفاده کرد. در این نوع دستمان برای طراحی ها باز است و می توان ایده های مختلفی پیاده سازی کرد. در این سبک هم حتما باید به حداقل و حداکثر فاصله میان بخش های اصلی آشپزخانه توجه داشت.
  • طراحی دو طرفه آشپزخانه: در این نوع طراحی، در ۲ دیوار کابینت قرار می گیرد. در این آشپزخانه ها می توان فضای کاربردی و مثلث کار را در نظر گرفت. حداکثر و حداقل فاصله ی بین اجاق گاز، یخچال و ظرفشویی نیزباید رعایت شود.
  • طراحی یک طرفه آشپزخانه: برای آشپزخانه هایی که محیط کوچکی دارند و فقط در یک دیوار می توان وسیله ها را قرار داد می توان از این طراحی استفاده کرد. وسایل داخل آشپزخانه به صورت خطی قرار می گیرند و نمی توان مثلث کار را در این فضا در نظر گرفت. در این طراحی باید ۹۰ سانت در مقابل وسایل و یا کابینت ها وجود داشته باشد.
  • طراحی آشپزخانه با مدل L: همانطور که از نام طراحی پیداست در این نوع از دو دیوار که بر هم عمود اند در این طراحی استفاده می شود، تا لوازم را جایگذاری کرد. طراحی L ساده است و دستمان برای استفاده از فضا باز تر است و تنوع بیشتری در جایگذاری لوازم آشپزخانه می توان داشت.
  • آشپزخانه جزیره دار: در این سبک از طراحی ها بعضا، برخی از وسایل همچون اجاق گاز یا ظرفشویی روی جزیره قرار می گیرد. منظور از جزیره، کابینتی می باشد که در وسط فضای آشپزخانه و بدون هیچ اتصالی به کابینت های دیواری گذاشته می شود، و طراحی آن با دیگر آشپزخانه ها متفاوت می باشد. این طراحی اغلب برای آشپزخانه هایی می باشد که فضای زیادی دارند.
  • در نظر گرفتن اصول برای طراحی یک آشپزخانه بر کاربردی بودن و راحتی دسترسی آن تاثیر می گذارد، که تا حدی به سلیقه و نیاز های هر فرد بستگی دارد. در طراحی یک آشپزخانه باید جنبه های مختلفی همچون زیبایی و کاربرد آشپزخانه در کنار یکدیگر قرار داده شوند.
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.