انواع دستگیره کابینت

دسته بندی


محبوب ترین مقاله ها


کابینت روستیک
21 اسفند 1402

ممکن است قصد تعویض کابینت های آشپزخانه خود را داشته باشید، و به ...

طراحی آشپزخانه و طراحی خانه
15 اسفند 1402

طراحی آشپزخانه با یک سبک متفاوت و جدید،  یکی از جذاب ترین و ...

دانستنی های کابینت ممبران و وکیوم
15 اسفند 1402

آشپزخانه از مهم ترین بخش های خانه می باشد. نظم و زیبایی آشپزخانه ...

بهترین رنگ کابینت آشپزخانه
14 اسفند 1402

هنگامی که می خواهید برای آشپزخانه خود کابینت خریداری کنید، اولین موردی که ...

چگونگی اندازه گیری کابینت اشپزخانه
13 اسفند 1402

کابینت ها از اجزای مهم یک آشپزخانه می باشند، که یک روش شیک ...

معرفی جزیره و استفاده آن در اشپزخانه
13 اسفند 1402

آشپزخانه از مهم ترین بخش های فضای خانه می باشد که زمان زیادی ...

برچسب ها


انواع دستگیره کابینت

انواع دستگیره کابینت

اکثر ما در انتخاب کابینت بسیار سخت گیری می کنیم و سعی می کنیم بهترین و زیباترین کابینت را برای منزلمان انتخاب کنیم. در این میان اکثر ما نقش انواع دستگیره را دست کم می گیریم  و فکر می کنیم که فقط برای باز و بسته کردن درب ها به کار می آید. بدون اینکه بدانیم روی ظاهر کابینت ها تا چه حد تاثیر گذار هستند. پس بهتر است توجه داشته باشید که در انتخاب انواع دستگیره کابینت خود، به مواردی همچون رنگ، مدل و جنس دستگیره توجه داشته باشید، و دستگیره مقاومی انتخاب کنید تا در هنگام باز و بسته شدن مقاومت کافی را داشته باشد.

دلیل اهمیت دستگیره در کابینت آشپزخانه

اگر در انتخاب کابینت به جزئیات آن توجه کنیم اقدام بزرگی در داشتن انتخاب درست کرده ایم. دستگیره و یراق جزو مواردی در کابینت هستند که زیبایی پنهان دارند، و درست انتخاب کردن آن برخلاف تصور همگان تاثیر بسیاری در ظاهر کابینت ها دارد.

اهمیت یراق آلات آشپزخانه

در ادامه اهمیت یراق آلات آشپزخانه باید بگوییم، که طراحان از انواع دستگیره و دیگر یراق ها به عنوان جواهرات درون اشپزخانه یاد می کنند، چرا که زیبایی فوق العاده ای به کابینت ها می بخشد.

مورد دیگری که باعث می شود دستگیره نقش مهمی داشته باشد این است که در هنگام فعالیت در آشپزخانه ممکن است دست های شما کثیف شود.در هنگام باز کردن درب های کابینت به دلیل وجود دستگیره آلودگی روی درب ها نمی چسبد و باعث خرابی درب ها نمی شود و باعث افزایش طول عمر کابینت می شود.

نکات مهم در انتخاب دستگیره کابینت

*انتخاب انواع دستگیره آخرین مرحله در اجرای کابینت می باشد.وقتی که دستگیره انتخاب می کنید، باید متناسب با طراحی کابینت شما باشد. اگر موارد گفته شده را در انتخاب دستگیره مد نظر بگیرید، بهترین انتخاب را خواهید داشت. دستگیره به زیبایی کابینت های شما می افزاید.

دستگیره تک پیچ یا دو پیچ؟!

*در مرحله ی اول باید مشخص کنید که دستگیره ای که به دنبال آن هستید می خواهید تک پیچ باشد یا دو پیچ؟! در این باره که دستگیره تک پیچ باید گرفت یا دو پیچ، هیچ اصول اکیدی وجود ندارد به حدی که می توان در کابینت ها از هردو دستگیره به صورت ترکیبی استفاده کرد.

*اما باید بدانید برای درب های عریض حتما از دستگیره های دو پیچ استفاده کنید، یا اینکه از دوتا دستگیره تک پیچ استفاده کنید. برای کشو هایی که وسیله سنگین داخل آن قرار می گیرد نیز بهتر است از دستگیره های دوپیچ استفاده کنید. چرا که دستگیره های دو پیچ با تقسیم انرژی وزن کمتری روی پیچ دستگیره می اندازد و باعث شکستن زود هنگام دستگیره نمی شود.

**پس از اینکه دستگیره مورد نظر را انتخاب کردید، اگر انتخاب شما دستگیره دو پیچ بود به این مورد باید توجه داشته باشید که درب افقی هست یا عمودی که دستگیره را در جهت درست نصب کنید.

***مورد بعدی که در انتخاب دستگیره تاثیر گذار هست سبک کابینت است. به وسایل داخل آشپزخانه، وسایل روشنایی و گوشه های داخلی آشپزخانه توجه کنید که از خطوط منحنی استفاده شده یا مربعی و شکسته؟! و سپس زاویه های روی دستگیره را متناسب با زاویه های فضای آشپزخانه انتخاب کنید.

****وقتی می گوییم با وسایل آشپزخانه هماهنگ باشد منظورمان وسایلی همچون هود، سینک، شیر آلات و… می باشد. به این مورد توجه کنید که حتما نباید دستگیره ها را با شیرآلات هماهنگ کنید و دستگیره کروم انتخاب کنید؛ چراکه بی نهایت رنگ و طرح متنوع در دستگیره درب ها وجود دارد.

*****مورد سوم که در انتخاب دستگیره بسیار مهم است کاربردی بودن آن است. یعنی باید توجه کنیم که استفاده از آن راحت است یا خیر؟ پس تنها ملاک برای انتخاب دستگیره زیبایی و جنبه تزئینی آن نیست و راحت و کابردی بودن آن مهم است. برخی از دستگیره ها هنگام باز و بسته کردن درب کابینت دست را اذیت می کنند که ممکن است به دلیل تند و تیز بودن لبه های دستگیره و یا مناسب نبودن ارتفاع دستگیره از روی سطح درب کابینت می باشد.  

در نگاه اول شاید حس کنید این مسئله آن چنان مهم نیست و با یکبار استفاده کردن دست شما را اذیت نمی کند، اما وقتی از دستگیره در روز به تعداد دفعات زیادی استفاده شود، به عمق ماجرا پی برده می شود. به عنوان مثال: اگر کشویی دارید که وسیله سنگین داخل آن قرار می دهید حتما جای دست مناسب باشد تا به راحتی بتوان کشو را بیرون کشید.

******مورد چهارم هماهنگ بودن طراحی کابینت و مدل دستگیره ی باشد. طراحی کابینت ممکن است کلاسیک، مدرن و یا نئوکلاسیک باشد پس دستگیره ای که برای کار کلاسیک استفاده می شود صد در صد با دستگیره مورد استفاده در کابینت های هایگلاس حتما تفاوت دارد.

  • دستگیره مناسب برای کابینت سبک کلاسیک

در کابینت های کلاسیک انواع دستگیره ها با رنگ بندی های مختلف همچون رنگ های سفید، کرم، زیتونی و کروم و…. وجود دارند. همچنین میتوان از دستگیره هایی با طرح گل پتینه کاری استفاده کرد، که جلوه تزئینی خاصی به کابینت ها می بخشد.

  • دستگیره مناسب برای کابینت نئوکلاسیک

دستگیره کابینت های کلاسیک اصولا دارای طرح های ساده، نقطه ای یا تزئینی می باشند که متریال آن ها از استیل، سرامیک و یا فلز هستند، که باعث به وجود آمدن جلوه ای شیک و اصیل در محیط آشپزخانه شما می شود.در بین انواع دستگیره های نئوکلاسیک رنگ های طلایی و مشکی جزو پرکاربرد ترین رنگ های دستگیره می باشد.

  • دستگیره متناسب برای کابینت های مدرن

دستگیره های کار های مدرن اصولا خطی یا نقطه ای می باشند که بدون اغراق و ساده می باشند، که با کابینت ها هارمونی جالبی ایجاد می کنند. اما در کابینت های نئوکلاسیک اغلب از دستگیره های تک پیچ نقطه ای استفاده می شود. چرا که زیبایی کار را چند برابر می کند و سادگی و شیک بودن را به رخ می کشد.

از دیگر موارد حائز اهمیت در انتخاب دستگیره کابینت اندازه دستگیره می باشد. از آنجایی که درب ها ممکن است افقی یا عمودی باشد دستگیره نیز بر طبق آن وصل می شود. باید توجه کنید که در صورت افقی یا عمودی وصل شدن مشکل ساز نشود و دستگیره آسیب نبیند.

معمولا برای کابینت هایی که ابعاد کوچکی دارند دستگیره های ظربف تری انتخاب می شود و بلعکس برای کابینت هایی با ابعاد بزرگ باید از دستگیره های سایز بزرگ استفاده کرد. توجه داشته باشید اگر سایز دستگیره متناسب نباشد جلوه نامناسبی برای کابینت ها ایجاد می کند.

ضد زنگ بودن دستگیره در محیط گرم و مرطوب کابینت از واجبات دستگیره می باشد. اگر میخواهید ماندگاری دستگیره بالا باشد و ضد زنگ باشد از زدن دست خیس به آن یا رطوبت هوای آشپزخانه روی دستگیره جلوگیری کنید تا باعث زنگ زگی و تغییر رنگ دستگیره ها نشوید.

انواع دستگیره کابینت

از انواع دستگیره های کابینت می توان دستگیره های خطی، دکمه ای، مدرن، دستگیره مخفی، مغناطیسی، شاخه ای، فنجانی، قطره ای و توکار و کلاسیک را نام برد.

  • دکمه ای: یکی از مدل های ظریف و خاص می باشد، که روی یک نقطه پیچ می شود. این نوع دستگیره برای کشوهایی با وزن بالا مناسب نمی باشد.
  • مخفی: دستگیره های مخفی جزو دستگیره های پرطرفدار سبک مدرن است، که اغلب در کابینت های هایگلاس و ام دی اف استفاده می شود. اگر از این دستگیره ها استفاده کنید در ظاهر کار هیچ نشانی از دستگیره وجود ندارد و  طراحی کار به سبک مینیمالیستی می باشد. تمیز کردن این دستگیره ها سخت می باشد، و قیمت بالایی نسبت به سایر دستگیره ها دارند.
  • مغناطیسی: از شیک ترین انواع دستگیره های بازار می توان به دستگیره های مغناطیسی اشاره کرد که باز و بسته کردن درب ها در این نوع دستگیره راحت می باشد و کافیست با دست خود فشار کمی به درب وارد کنید تا درب باز شود. طول عمر بالا و راحت بودن تعمیر این دستگیره ها از مزایای این دستگیره ها می باشد، و برای سبک های مدرن انتخاب مناسبی می باشد.
  • قطره ای: این دستگیره به دلیل طراحی سنتی ای که دارند کمتر از دیگر دستگیره ها استفاده می شود و برای کارهای کلاسیک انتخاب مناسبی می باشد. طراحی این دستگیره به نوعی است که یک لولا روی آن وجود دارد، و به کوبنده های قدیمی شباهت بسیاری دارد.
  •  توکار: از دیگر انواع دستگیره های سبک مدرن می توان به دستگیره توکار اشاره کرد. ظاهر این دستگیره ها شیک و جذاب می باشد و همچنین استفاده از آن راحت می باشد. از این دستگیره ها می توان برای کابینت های ام دی اف و هایگلاس استفاده کرد.
  • شاخه ای: این نوع از دستگیره ها مخفی می باشند، و در استفاده از آن باید طول درب را کاهش داد، و دستگیره را جایگذاری کرد تا فضای کافی برای جای انگشتان فراهم شود. برای کشو های پایین این دستگیره ها مناسب می باشد. در بین دستگیره های شاخه ای، دستگیره های پروفیلی یو و ال محبوب ترین نوع می باشد. این دستگیره ها از تاب برداشتن کشو ها جلوگیری کرده و باعث تمیز ماندن درب ها به دلیل عدم تماس دست با کابینت می شود.
  • فنجانی: دستگیره های فنجانی طراحی منحصر به فردی دارند که محل جایگیری دست در آن ها زیر دستگیره می باشد. این نوع دستگیره اصولا انتخاب خاص پسندان می باشد.

نکات کلیدی که در این مقاله به آن ها اشاره کردیم شما را در انتخاب دستگیره مناسب راهنمایی می کند. اگر موارد گفته شده را در نظر بگیرید خروجی نهایی کابینت های شما در زیباترین حالت خود خواهد بود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.