معرفی جزیره و استفاده آن در اشپزخانه

دسته بندی


محبوب ترین مقاله ها


کابینت روستیک
21 اسفند 1402

ممکن است قصد تعویض کابینت های آشپزخانه خود را داشته باشید، و به ...

طراحی آشپزخانه و طراحی خانه
15 اسفند 1402

طراحی آشپزخانه با یک سبک متفاوت و جدید،  یکی از جذاب ترین و ...

دانستنی های کابینت ممبران و وکیوم
15 اسفند 1402

آشپزخانه از مهم ترین بخش های خانه می باشد. نظم و زیبایی آشپزخانه ...

بهترین رنگ کابینت آشپزخانه
14 اسفند 1402

هنگامی که می خواهید برای آشپزخانه خود کابینت خریداری کنید، اولین موردی که ...

چگونگی اندازه گیری کابینت اشپزخانه
13 اسفند 1402

کابینت ها از اجزای مهم یک آشپزخانه می باشند، که یک روش شیک ...

معرفی جزیره و استفاده آن در اشپزخانه
13 اسفند 1402

آشپزخانه از مهم ترین بخش های فضای خانه می باشد که زمان زیادی ...

برچسب ها


معرفی جزیره و استفاده آن در اشپزخانه

معرفی جزیره و استفاده آن در اشپزخانه

آشپزخانه از مهم ترین بخش های فضای خانه می باشد که زمان زیادی در آشپزخانه گذرانده می شود. طراحی مناسب باعث می شود تا محیط آشپزخانه دلنشین و دلپذیر باشد. امروزه در طراحی کابینت ها از جزیره استفاده می شود، که انواع مختلفی دارند. با معرفی جزیره و استفاده آن در آشپزخانه همراه شما هستیم.

کابینت آشپزخانه

_جزیره چیست؟کابینت جزیره نوعی کابینت یا کانتر می باشد، که چهار سمت آن قابل دسترس و باز می باشد. که در هیچ سمتی هیچ مانع و دیواری وجود ندارد. به عبارت دیگر جزیره وسط فضای آشپزخانه قرار می گیرد و می تواند ثابت یا متحرک باشد. جزیره کابرد های متفاوتی دارد، که هم می تواند فضای مناسبی برای کار و آماده سازی، غذاخوری یا محل مناسبی برای ذخیره وسایل باشد.

_انواع جزیره

جزیره متحرک:

جزیره های متحرک در دو نوع: چرخ دار و بدون چرخ وجود دارند.

مدل جزیره چرخ دار؛ دارای چرخ هایی زیر کابینت ها می باشند تا در مواقع نیاز بتوان به راحتی ان را جابه جا کرد و به محل مورد نیاز انتقال داد. جزیره های چرخ دار را می توان داخل آشپزخانه جابه جا کرد یا حتی خارج از آشپزخانه نیز برد.

جزیره های بدون چرخ؛ نیز قابل جابه جایی می باشند اما نه به راحتی مدل چرخ دار.

جزیره T شکل:

در آشپزخانه های بزرگ از جذاب ترین انواع جزیره، جزیره T شکل می باشد، که در مواقع می تواند به عنوان یک میز نهارخوری بسیار جذاب عمل کند.این نوع جزیره در آشپزخانه های مدرن بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. در این سبک از جزیره می توانند کابینت بیشتری داخل خود جای دهد که از دیگر انواع جزیره کاربردی تر می باشد.

جزیره L:

در آشپزخانه هایی با جزیره L شکل فضا برای رفت و آمد زیاد است، و دسترسی به بخش های پر کاربرد آشپزخانه همچون ظرفشویی، یخچال و اجاق گاز راحت تر می باشد. اگر میز جزیره طولی قرار گیرد فضای مناسبی برای خوردن غذا می باشد. در برخی موارد حتی یکی از عناصر آشپزخانه همچون اجاق گاز، یا ظرفشویی را می توان روی جزیره جایگذاری کرد یا اینکه در یک قسمت صفحه ظرفشویی و در قسمت دیگر اجاق گاز را کار گذاشت، تا همزمان از این دو وسیله استفاه کرد.

جزیره منحنی:

جدیدترین مدل که در بین جزیره ها وجود دارد جزیره منحنی می باشد. این نوع جزیره می تواند کابینتی با طبقه های بسیار باشد که در سبک های مدرن استفاده می شود. در این نوع کابینت رعایت ابعاد مناسب بسیار مهم می باشد.

اپن دوبل جزیره ای:

اگر آشپزخانه شما بسیار بزرگ است می توانید همزمان دو عدد جزیره داشته باشید، که مشابه یکدیگر باشد روی این جزیره ها می توان تجهیزات مختلفی جایگذاری کرد، یا برای مصارف مختلف به کار برد.

به عنوان مثال: از یکی از جزیره ها به عنوان میز غذاخوری و از دیگری برای جایگذاری سینک یا اجاق گاز استفاده کرد.

_مزایای جزیره

  1. در آشپزخانه های بزرگ برای اینکه سطح کارآمد اضافه برای کار کردن تامین می کند. علاوه بر آن جزیره فضایی برای مشخص کردن فاصله و مرز میان نشیمن و آشپزخانه می باشد. وجود جزیره باعث ارتقا یافتن کیفیت فضای نشیمن و آشپزخانه می باشد. جزیره برای دو فضای نشیمن و آشپزخانه کارآمد می باشد. برای آشپزخانه جزیره همچون یک میز کار عمل می کند و برای نشیمن مانند میز غذاخوری عمل می کند.
  2. از دیگر مزایایی که کابینت جزیره در آشپزخانه  دارد کارآمد کردن مثلث کاربردی آشپزخانه هست که راس های این مثلث سینک، اجاق گاز و یخچال می باشند. سه راس مثلث از پر فعالیت ترین بخش های آشپزخانه می باشند. برای اینکه سه راس در بهترین حالت خود باشند بهتر است در سه وجه آشپزخانه قرار گیرند.

با توجه به آپارتمانی شدن خانه ها و فضای کم آشپزخانه همه ی آشپزخانه ها دارای سه وجه نیستند و معمولا دو وجهی هستند. وجود کابینت جزیره باعث می شود تا یک وجه دیگر به محیط آشپزخانه اضافه شود تا مثلث آشپزخانه به درستی کار کند.

این بخش چون فضای مناسبی برای سینک یا اجاق گاز دارد باعث کارآمد شدن فضای آشپزخانه می شود. اما بهتر است سینک را روی جزیره کار کنید. چون کار کردن اجاق گاز روی جزیره دشوار است و شرایط برای سینک مساعد تر است. اگر بخواهید گاز را روی جزیره کار کنید باید در نظر داشته باشید بالای اجاق گاز نیاز به هواکش و هود دارد، که شرایط را دشوار تر می کند.

  • با اضافه کردن میز یا کابینت جزیره به آشپزخانه خود فضای بیشتری برای ذخیره سازی تامین کنید. کوچک شدن خانه ها باعث شده تا آشپزخانه ها نیز کوچک تر شوند پس جزیره بهترین مورد برای زیاد کردن فضای کاربردی داخل آشپزخانه های امروزی می باشد. در این جزیره ها می توان کشو ها و کابینت هایی با توجه به کاربرد جزیره ساماندهی کرد.

به عنوان مثال: اگر سینک روی جزیره قرار بگیرد فضای کابینت های جزیزه متناسب با سینک طراحی و اجرا می شود. فضای متناسب با سینک ها اصولا برای جمع آوری شوینده ها، ماشین ظرفشویی و یا سطل زباله می باشد.

حتی اگر شما تصمیم بگیرید، هیچ کدام از راس های مثلث اصلی آشپزخانه را روی جزیره کار کنید باز هم به نتیجه خوبی از وجود جزیره خواهید رسید. میز جزیره، در این حالت میزی برای کار و خوردن غذا می باشد و کابینت های داخلی آن مناسب ترین مکان برای جمع آوری مواد غذایی و ظروف غذاخوری می باشد، چراکه نزدیک ترین فضا به میز غذاخوری می باشد.

  • از مزایای دیگر جزیره متعادل کردن آشپزخانه های بزرگ می باشد. بهتر است بدانید وجود جزیره در آشپزخانه های بزرگ اجباری می باشدچرا که باعث کارای آشپزخانه و زیباتر شدن فضای آشپزخانه می شود. برای این کار حتما طراحی و اجرای کابینت های خود را به تیمی باتجربه و حرفه ای بسپارید.
  • در مواردی که فضای خانه شما نقطه کانونی ندارد، می توانید با قرار دادن جزیره برای خانه نقطه کانونی ایجاد کنید. برای این کار می توانید از نور پردازی و رنگ های خاص برای پررنگ تر کردن نقش جزیره استفاده کنید. جلوه ی بسیار ویژه ای ایجاد کنید. برای این کار اگر کابینت های شما سفید یکدست می باشد برای جزیره می توانید از رنگ سورمه ای استفاده کنید.

_معایب جزیره

از معایب جزیره داشتن آشپزخانه می توان ایجاد بی نظمی را نام برد. اگر سینک و گاز همزمان روی جزیره باشد، می تواند ظاهر آشپزخانه را آشفته جلوه دهد. یا اینکه چیدمان استاندارد را به هم بزند. باید در نظر داشته باشیم که جزیره فضای زیادی را اشغال می کند. و در آشپزخانه های کوچک امکان کوچک تر دیده شدن آشپزخانه زیاد است.

فرض کنید سینک یا اجاق گاز خود را روی جزیره کار کرده اید. در هنگام آشپزی روی اجاق گاز امکان پاشش روغن و غذا به اطراف وجود دارد. اطراف سینک نیز امکان پاشش آب و جمع شدن ظروف وجود دارد، که در مواقعی که مهمان دارید نمای مناسبی را در نشیمن ایجاد نمی کند.

* بزرگ ترین مشکلی که جزیره دارد هزینه ی بالای آن و زمان بر بودن کار می باشد. *

برای افرادی که بودجه ی آن ها محدود است، بودن یا نبودن جزیره بسیار تفاوت ایجاد می کند. به عنوان مثال: اگر بخواهید سینک را روی جزیره کار کنید برای این کار نیاز به لوله کشی آب و فاضلاب مجدد می باشد.

در چه مکان هایی می توان از کابینت جزیره استفاده کرد؟

جزیره باید نزدیک به نقطه ی مرکزی آشپزخانه باشد و از عناصر آشپزخانه به فاصله مناسب فاصله داشته باشد، تا فضای مناسب برای رفت آمد وجود داشته باشد.

جزیره مناسب برای آشپزخانه های کوچک

این روز ها آشپزخانه ها به دلیل کوچک بودن خانه ها و آپارتمانی بودن خانه ها، فضای کمی دارند. همین دلیل، جزیره باید متناسب با آشپزخانه باشد تا کاربردی و مناسب باشد. در آشپزخانه های کوچک جزیره می تواند گزینه ی مناسبی برای سر و سامان دادن به فضای آشپزخانه و حل مشکل کمبود فضا باشد.

برای آشپزخانه های کوچک، جزیره های ثابت گزینه ی مناسب تری می باشد. از جزیره در آشپزخانه کوچک می توان به عنوان میزکار و یا سرو کردن غذا در مهمانی ها استفاده کرد. یا اینکه پشت صندلی ها کابینت مخفی کار کرد و در طرفی فضایی برای جمع کردن وسیله ها در نظر گرفته شود. توجه داشته باشید که در آشپزخانه های کوچک حتما باید فضای روی جزیره آشپزخانه را مرتب نگه دارید، تا فضا به هم ریخته و شلوغ دیده نشود.

گزینه دیگر که در آشپزخانه های کوچک برای جزیره می توان در نظر گرفت، جزیره چرخ دار می باشد، که در این صورت در آشپزخانه کوچک دیگر مانعی وجود ندارد. هنگامی که به جزیره نیاز داشتید می توانید آن را جابه جا کنید و به هر قسمت از آشپزخانه که بخواهید ببرید. اگر هم جزیره را نیاز نداشتید می توانید به هر گوشه که می خواهید انتقال دهید.

توجه داشته باشید که اگر جزیره قفسه کشو یا کابینت در بخش زیرین داشته باشد، می توانید بیشترین استفاده را از آن داشته باشید. اما اگر آشپزخانه کوچک باشد بهترین روش این است که، فضای مخفی برای ذخیره سازی تعبیه شود. اینگونه جزیره باعث می شود تا فضای زیادی در اختیار داشته باشید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.